Collecting meat stones is a Chinese
tradition. As the Chinese proverb "He who has food possesses
wealth." promises, the meat stone symbolises prosperity and
luck.
One of the most important aspects of human stone culture
is the so-called stone-appreciating culture. Surprisingly,
stone-appreciation is a very sophisticated artistic activity that has
a long history of development. From before the Qin period,
stone-appreciation developed, and in the Tang and Song dynasties it
formed a real cultural circle and reached a kind of "peak".
During
the Song dynasty, for example, a mineralogist named Du wrote a book
called "The Yunlin Stone Book" in which he recorded the
characteristics of the stone-appreciating culture. Similarly, Lin
Youlin of the Ming Dynasty added a rare work to the
stone-appreciation culture: the Su Yuan Shi Shu.
It is
essentially a sedimentary or metamorphic rock coloured by contact
with other minerals in the course of geological movement. As a rule,
"meat stones", especially "pork stones", are
relatively rare.
For example, the "pig stone", which
is attributed an auspicious and festive meaning, is often referred to
by its more festive name of "rich meat" by those who love
the stone.
This special symbolism increases the value of a
"pig stone".
All in all, the value of a stone like
the "pig stone" is very high. It is as rare as any other
cultural object in the world.
The most famous meat stone
adorned the treasury of the Chinese emperor of the Qing dynasty.
Today, the stone made of agate is exhibited in the "National
Palace Museum" in Taipei.
If in China a piece of pork
belly is preferred, Europeans prefer the lean meat, that the
expectations about the appearance of a good piece of meat
differ.
The stones are left in their natural state, which
guarantees their artistic value through their uniqueness.
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Das Sammeln von Fleisch-Steinen ist
eine chinesische Tradition. Wie das chinesische Sprichwort „Wer
Essen hat besitzt Reichtum.“ verspricht, symbolisiert der
Fleisch-Stein Wohlstand und Glück.
Einer der wichtigsten Aspekte der
menschlichen Steinkultur ist die so genannte Steinschätzungskultur.
Erstaunlicherweise ist die Wertschätzung von Steinen eine sehr
raffinierte künstlerische Tätigkeit, die auf eine lange
Entstehungsgeschichte zurückblicken kann. Ab der Zeit vor der
Qin-Periode entwickelte sich die Wertschätzung von Steinen, und in
der Tang- und Song-Dynastie bildete sie einen regelrechten
Kulturkreis und erreichte eine Art "Höhepunkt".
Während
der Song-Dynastie schrieb beispielsweise ein Mineraloge namens Du ein
Buch mit dem Titel "Das Yunlin-Steinbuch", in dem er die
Merkmale der Steinschätzungskultur festhielt. In ähnlicher Weise
fügte Lin Youlin aus der Ming-Dynastie der Kultur der Wertschätzung
von Steinen ein seltenes Werk hinzu: das Su Yuan Shi Shu Shu.
Es
handelt sich im Wesentlichen um ein sedimentäres oder metamorphes
Gestein, das durch den Kontakt mit anderen Mineralien im Laufe der
geologischen Bewegung gefärbt wurde. In der Regel sind
"Fleischsteine", insbesondere "Schweinefleischsteine",
relativ selten.
So wird zum Beispiel der "Stein
vom Schwein", dem eine glücksverheißende und festliche
Bedeutung zugeschrieben wird, von den Liebhabern des Steins oft mit
seinem festlicheren Namen "reiches Fleisch"
bezeichnet.
Durch diese besondere Symbolik steigt der Wert
eines "Schweinesteins".
Alles in allem ist der Wert
eines Steins wie des "Schweinesteins" sehr hoch. Es ist so
selten wie jedes andere Kulturgut auf der Welt.
Der
berühmteste Fleischstein zierte die Schatzkammer des chinesischen
Kaisers der Qing-Dynastie. Der aus Achat gefertigten Stein wird heute
im „National Palace Museum“ in Taipeh ausgestellt.
Wird in China ein Stück Schweinebauch
bevorzugt, mögen Europäer lieber das magere Fleisch, dass die
Erwartungen über das Aussehen eines guten Stückes Fleisch sich
unterscheiden.
Die Steine sind in ihrem natürlichen
Zustand belassen, was den kunstgegenständlichen Wert durch ihre
Einzigartigkeit garantiert.